Sunday, September 27, 2009

1 Malaysia?

This entry of mine potrays how very emotional I am. Recently, I received an email from an old friend of mine. This email was forwarded by our fellow Malaysian whom does not know the history of Malaysia yet dare to question on the thing which is clearly he/she does not know.

The email entitled 'This Is Call "One Malaysia"??

Now explain why Bumi afford to have so many children
One or two Malaysia??


Being furious, I emailed this friend of mine telling him/her to please trace Malaysia history and read topic on 'Contract Social' before passing such comment.

To my suprise, I got a reply... "I dun understand wht u mean by contract social, can u explain to me~~~ im so sorry if i forward this mail to make u inconvenient~~~"

So? Here we go...

(Her full name),
Based on your last email, obviously you and those who forwarded it has misinterpreted the notion of 1 Malaysia. The definition of 1 Malaysia is 'unity' among all races priorly the bumiputra (malays, natives of sabah and sarawak as well as peninsular) and the non-bumis (chinese, indian and others). For 'unity' to stand, 'respect' must come along.

For your better understanding, I'll explain this briefly in Bahasa Melayu. Before I continue discussing the matter in hand, I would appreciate it if you could forward this to all your friends esp the one who started circulating this msg. This is the history of our beloved country.

Sebelum wujudnya 'Malaysia'...kita pernah dijajah beratus tahun lamanya oleh negara2 luar antaranya oleh British, Belanda, Jepun dan akhirnya British sebelum merdeka. British telah bahagikan tanah dan kuasa antara Belanda dan Sepanyol. British - Malaysia, Belanda - Indonesia dan Sepanyol - Filipina. Tanah asal ketiga2 negara ini dikenali sebagai 'kepulauan melayu' dan semenanjung malaysia kini dahulunya dikenali sebagai 'tanah semenanjung emas'. Kemudian dikenali sebagai 'Tanah Melayu'.

Sewaktu dalam pemerintahan British, imgran dari China dan India telah dibawa ke 'Tanah Melayu'. Kaum India bekerja di sektor pertanian khususnya sebagai penoreh di estate getah manakala kaum Cina bekerja sebagai pelombong tin, tukang bina bangunan etc.

Dan sebelum kemerdekaan, ekonomi Tanah Melayu dimonopoli oleh kaum Cina manakala kaum Melayu ketinggalan di kampung dan kaum India terpinggir di estate. Wujudnya ketidakstabilan dari segi sosial dan ekonomi, maka tiga wakil dari Melayu, Cina dan India telah berbincang dan bersetuju mendapatkan penyelesaian. Tunku Abdul Rahman - Melayu dan golongan peribumi, Tun Tan Cheng Lok - Cina dan Tun Sambathan - India.

Tunku kemudian membuat keputusan memohon kemerdekaan dari British dan perkara ini diterima baik oleh rakyat Tanah Melayu. Bagaimana dengan kaum India dan Cina? Mereka telah tinggal di Tanah Melayu dan tidak berhasrat untuk pulang ke negara asal. Di sini wujudnya 'kontrak sosial'.

Perjanjian yang dimeterai antara Tunku, Tun Tan Cheng Lok dan Tun Sambathan antaranya:
1. Bahasa Rasmi - Bahasa Melayu
2. Agama Rasmi - Agama Islam

Hak Keistimewaan bumiputera (melayu) dikekalkan iaitu :
1. Kuota dalam pendidikan, biasiswa dan jawatan dalam sektor awam (kerajaan)
2. Tanah Rezab
3. Ekonomi

Sebagai pulangan?Kaum Cina dan India diberi 'kerakyatan' dan keturunan mereka mendapat kerakyatan secara 'jus soli' iaitu tanpa perlu memohon dalam setiap kelahiran.
-bebas mengamalkan agama asal, budaya.

'Kontrak sosial' ini telah dipersetujui oleh wakil dari setiap bangsa dan kandungan 'kontrak sosial' ini secara tidak langsung telah dimasukkan ke dalam Perlembagaan Persekutuan, yang menjadi undang-undang/panduan negara.

1 Malaysia bukanlah bermaksud sama rata mahupun hak rakyat yang sama(equality). Hak istimewa golongan bumiputera kekal selamanya seperti juga hak kerakyatan pada keturunan asal Cina dan India yang datang ke Tanah Melayu 50 tahun yang lalu.

So please understand the history and do respect our fellow Malaysian.

With Regards,
Farah Ezlin Yusop Khan

~~~~~~~~

I wonder if later she or 'her friends' gonna reply ... "I'm sorry, I don't understand in BM maa"